PENGENALAN
National
Key Result Areas (NKRA’s) Kementerian Pelajaran
Malaysia telah menyasarkan bahawa semua murid berkeupayaan untuk menguasai literasi
dan numerasi kecuali murid berkeperluan khas selepas tiga tahun mengikuti
pendidikan di sekolah rendah.
Kementerian Pelajaran Malaysia menyedari bahawa
masih ada murid sekolah rendah yang belum menguasai literasi dan numerasi.
Ketidakupayaan murid untuk menguasai literasi dan numerasi mungkin disebabkan
mereka kurang peluang dan tiada pendedahan untuk menguasai kemahiran tersebut
sebelum mengikuti pendidikan formal. Oleh sebab itu, Kementerian Pelajaran
Malaysia merancang untuk mengatasi masalah tersebut melalui program Literasi
dan Numerasi (Program LINUS).
Dalam melaksanakan program ini, Kementerian Pelajaran
Malaysia
telah menghasilkan modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan beberapa konsep
untuk membolehkan murid menguasai literasi dan numerasi. Konsep yang diambil
kira ialah pendekatan literasi dan numerasi secara masteri, ansur maju, didik hibur dan penggabungjalinan.
Konsep tersebut dizahirkan dalam modul pengajaran dan pembelajaran. Modul ini dihasilkan untuk membantu guru
melaksanakannya bagi membolehkan murid menguasai literasi dan numerasi.
Modul ini memuatkan beberapa maklumat berhubung
dengan senarai kemahiran yang perlu diajar serta cadangan aktiviti dan latihan.
Modul ini boleh diguna pakai sebagai pencetus idea. Namun begitu, guru juga
boleh mengubah suai dan mengembangkan lagi aktiviti dan latihan yang
dicadangkan.
Kementerian Pelajaran Malaysia merakamkan
penghargaan dan terima kasih kepada guru, pensyarah institusi pendidikan guru
dan wakil bahagian di Kementerian Pelajaran Malaysia yang terlibat menyumbangkan idea dan kepakaran untuk
menghasilkan modul ini.
1.0 DEFINISI NUMERASI
Numerasi didefinisikan sebagai kebolehan untuk
melakukan operasi asas matematik dan memahami idea matematik yang mudah serta
mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran matematik dalam kehidupan harian.
2.0 MATLAMAT
Matlamat
program ini adalah untuk memastikan semua murid yang mengikuti program LINUS berkeupayaan
untuk menguasai numerasi kecuali murid berkeperluan khas selepas tiga tahun
mengikuti program LINUS.
3.0 OBJEKTIF
Objektif Program
Numerasi adalah memastikan murid berupaya:
i.
menyebut,
menulis, membilang, menyusun, menentukan nilai digit dan tempat bagi nombor hingga
1000
ii.
menguasai
fakta asas tambah
iii.
menguasai
fakta asas tolak
iv.
menguasai
fakta asas darab
v.
menguasai
fakta asas bahagi
vi.
mengaplikasikan
pengetahuan operasi asas aritmetik yang mudah dalam wang, menyatakan masa dan
waktu serta bentuk tiga dimensi dan bentuk dua dimensi.
4.0 ORGANISASI KANDUNGAN
Modul guru program LINUS ini dihasilkan mengikut
unit. Terdapat sepuluh unit dan bagi setiap unit mengandungi beberapa kemahiran
yang merangkumi nombor bulat hingga 20, tambah dan
tolak dalam lingkungan 18, wang hingga RM10, pengenalan masa dan waktu, bentuk
tiga dimensi dan bentuk dua dimensi.
Pendekatan yang digunakan dalam program LINUS
ini ialah pendekatan numerasi secara masteri, ansur maju, didik hibur dan
penggabungjalinan.
Kandungan Kemahiran Numerasi Tahun
1
1.
Nombor Bulat Hingga 10
2.
Nombor Bulat Hingga 20
3.
Tambah Dalam Lingkungan 10
4.
Tambah
Dalam Lingkungan 18
5.
Tolak Dalam Lingkungan 10
6.
Tolak Dalam Lingkungan 18
7.
Wang Hingga RM10
8.
Pengenalan Masa Dan Waktu
9.
Bentuk Tiga Dimensi (Bentuk 3D)
10. Bentuk Dua
Dimensi (Bentuk 2D)
Hasil Pembelajaran Tahun 1
Pada
akhir Tahun 1 murid berupaya:
1.
Menyatakan nombor, 0 hingga 20.
2.
Mengenal pasti angka, 0 hingga 20.
3.
Membilang objek dalam kumpulan, 1
hingga 20.
4.
Menulis angka, 0 hingga 20.
5.
Membaca nombor dalam perkataan,
'sifar' hingga 'dua puluh'.
6.
Menulis nombor dalam perkataan,
'sifar' hingga 'dua puluh'.
7.
Menyebut nombor 0 dan 10.
8.
Mengenal pasti angka '0' dan '10'
dalam membilang.
9.
Menulis angka '0' dan '10'.
10.
Menyusun nombor, 0 hingga 20:
a)
membilang satu-satu secara tertib
menaik.
b)
membilang satu-satu secara tertib
menurun.
c)
membilang daripada sebarang nombor
secara tertib menaik.
d)
membilang daripada sebarang nombor
secara tertib menurun.
11.
Membandingkan dua nombor dan
menyatakan yang mana lebih atau kurang.
12.
Menentukan lebih satu atau kurang
satu daripada suatu nombor.
13.
Menyatakan nilai setiap digit dalam
satu nombor.
14.
Menyatakan jumlah bagi dua nombor.
15.
Menulis ayat matematik bagi operasi
tambah.
16.
Menyatakan pasangan nombor yang
menghasilkan jawapan yang sama.
17.
Menyatakan secara spontan jumlah dua
nombor.
18.
Menyatakan secara spontan fakta asas
tambah.
19.
Menyelesaikan masalah harian yang
mudah.
20.
Mencari beza antara dua nombor.
21.
Menulis ayat matematik bagi operasi
tolak.
22.
Menyatakan secara spontan fakta asas
tolak.
23.
Menyatakan pasangan nombor yang
mungkin, di mana apabila ditolak memberi baki yang sama.
24.
Menyatakan secara spontan beza
antara dua nombor.
25.
Mengenal pasti mata wang Malaysia
dalam bentuk wang syiling dan wang kertas.
26.
Mewakilkan nilai wang bagi ‘RM’ and
'sen'.
27.
Menukarkan:
a)
duit syiling sehingga RM1.
b)
wang kertas sehingga RM10.
28.
Menambah dan menolak:
a)
duit syiling sehingga RM1.
b)
wang kertas sehingga RM10.
29.
Menyelesaikan masalah harian yang
mudah berkaitan wang.
30.
Menyatakan bahagian-bahagian dalam
sehari dengan betul.
31.
Menyebut aktiviti mengikut
bahagian-bahagian hari.
32.
Menamakan hari dalam seminggu
mengikut urutan.
33.
Menamakan bulan dalam setahun
mengikut urutan.
34.
Menyatakan waktu dalam jam pada muka
jam.
35.
Mengenal dan menamakan bentuk tiga
dimensi.
36.
Menyatakan ciri-ciri bagi bentuk tiga
dimensi.
37.
Mengkelaskan bentuk tiga dimensi.
38.
Membina model.
39.
Mengenal dan menamakan bentuk dua
dimensi.
40.
Menyatakan ciri-ciri bagi bentuk dua
dimensi.
41.
Mengkelaskan bentuk dua dimensi.
42.
Menghasilkan rekaan dengan bentuk dua
dimensi.
5.0 PENDEKATAN NUMERASI DALAM
PEMBINAAN MODUL
Disarankan guru melaksanakan pengajaran dengan menekankan
pendekatan yang dicadangkan.
a.
Pendekatan numerasi secara masteri
– Pastikan bahawa murid mempunyai pengetahuan asas yang kukuh sebelum
memperkenalkan kemahiran yang baru. Murid yang belum dapat menguasai sesuatu
kemahiran perlu diajar semula, khusus untuk memperbetulkan ketidakfahaman
mereka. Walau bagaimanapun, pengajaran semula ini harus menggunakan strategi
yang berbeza dari pengajaran sebelumnya.
b.
Pendekatan ansur maju (berperingkat)
– Perkenalkan konsep matematik bermula daripada perkara yang senang kepada yang
susah, daripada yang konkrit kepada abstrak, dan daripada kontekstual kepada
konstruktif.
c.
Pendekatan didik
hibur – Perlu diingat murid yang mengikuti program
ini adalah murid yang perlukan perhatian yang lebih khusus. Bagi membolehkan
mereka berminat dalam pembelajaran, aktiviti yang disampaikan perlu menggunakan
pendekatan yang menarik, melalui cara penyampaian yang paling berkesan. Konsep
didik hibur melalui nyanyian, permainan dan penggunaan bahan manipulatif yang
menarik disarankan untuk diaplikasi dalam pengajaran.
d.
Pendekatan penggabung jalinan
kemahiran –
Guru perlu menggabungjalinkan suatu kemahiran dengan kemahiran yang lain
mengikut kesesuaian. Sebagai contoh, operasi tolak (melalui pengasingan atau
pengurangan) boleh diajar sebagai songsangan kepada operasi tambah (penggabungan). Begitu juga dalam tajuk ’Wang Hingga RM10’ di mana kedua-dua kemahiran tersebut
harus diaplikasi.
No comments:
Post a Comment